fredag 19 mars 2010

Kulturkrock?

Tio minuter till stängning och in kommer en trevlig engelsktalande kund. Detta händer alltför sällan så pulsen tickar på lite snabbare när man ska ge sig på att försöka prata möbler på engelska. Gymnasieengelskan känns inte riktigt hjälpsam i det läget. Dock, ger man sig tid att andas inser man att det går riktigt bra ändå, och sen vill man göra allt på engelska haha! Hur som helst, det som va så roligt med den här kunden var att han skulle bestämma sig snabbt, han hade handlat en hel del tidigare och undrade om vi kunde hjälpa honom trots att han va i sista minuten. Klart vi kunde det, och han skulle absolut bli visad och viftar fram mig (som i "visa mig, visa mig"). Helt plötsligt går vi armkrok längs gången. Jag låtsas som ingenting och försöker snabbt få en bild av vad han söker med några vägledande frågor emellan hans ström av ord. Att gå armkrok med kunderna hör definitivt inte till vanligheterna och det känns som en typisk kulturgrej (fast jag tror inte det hör till vanligheterna i butikerna runtom i världen heller, fast sannolik mer sällan i kalla norr). Men jag kan inte annat än bli glad och det är roligt när det kommer in familjära människor som bjuder på sig själv. (Bara de inte är närgångna på något obehagligt sätt) Det är väl det här som är så roligt med att möta olika typer av människor i sitt arbete, man vet aldrig vad som väntar näst! Vem har du stött på idag?!


Tips! Bökade om lite med småprylarna idag och fyllde ett helt soffbord med runda glaslyktor i olika (ganska stora) storlekar och satte värmeljus i allihopa. Blev rätt läckert och mysigt! 
Fill a whole sofatable with large and smaller glass lanterns in your favourite spring colour! Big and beatuiful!


Jag använde Bubbla i stor och liten (blev maffigt må jag säga) från EM
This one, Bubbla, is from EM (furniture company from Sweden)

In short, in last minute, a customer from England comes in and need my assistans by choosing a new sofatable and is very eager to be quick(apologising for coming so in last minute). Suddenly a find myself walking arm-in-arm with this older man! Very strange, but perhaps even stranger, it didn't feel too strange! I could only smile for myself, trying to figure out what kind of table I should show this customer. It felt very much like a little "culturekrash" (own word) beacuse, I would have been in chock for days if a Swedish man had had such a friendly approach in a store. (Though, I don't think it is very common out in the world walking arm-in-arm with customers, but certaintly extremely uncommon in Sweden!) But this is one thing I love about meeting different people everyday, you'll never know who you gonna meet and I love those who gives of themselves! Who have you met today?!

1 kommentar:

Eliza sa...

Härlig blogg.......den blir min följetång....Eliza