måndag 12 april 2010

Rosor i taket

Nytt inköp! Takplafond från Cottex. Inhandlad på Em i Umeå.




Jag har aldrig varit särskilt förtjust i takplafonder utan alltid föredragit halogen-spottar som allmän takbelysning och nästan all annan belysning också. Men nu har jag suttit i några månader vid mitt ritbord som saknar ljus, därför att jag behöver hjälp med att sätta upp vettig arbetsbelysning och denna hjälp dröjer och förskjuts upp hela tiden. Istället har jag haft ljus från mitten av rummet (jag bor i stort sett bara i ett rum) och det har varit en trearmad halogen-spot. Den var svart och passade inte mig i smaken där den satt, men det är en annan historia. Nu är det nämligen så att jag har upptäck att spotten, som är så bra med riktat ljus, kan lysa lite för lokalt vid skrivbordsarbete (ger skuggor vid användning av t ex linjal) samt, som ni kanske själva har märkt, blir väldigt varm även på längre avstånd. (Dock lite fördelaktigt kyliga dagar.) Men att sitta där och brottas med skuggor och en överhettad panna funkar inte i längden. Det kommer inte vara något problem när jag fått upp en lampa (som jag nu inte vill ha med halogen) rakt ovanför bordet, men det kommer förmodligen, tyvärr, att dröja ytterligare. Så, min bästa lösning var att sluta fred med plafonder som nu kommit i nytt ljus för mig. Denna lampa, som oftast ger ett trist lagerlokals ljus och skrämmer iväg all uns av mysfaktor i ett rum, har nu fått flytta in hos mig. Kanske var det berget av plafonder jag monterade upp på jobbet och det nya plafond ställ som jag lyckades få ihop alldeles själv och som fått min arbetssjäl att skratta av lycka då detta nya ställ faktiskt passar ihop med kartongerna och det är nu bara så fantastiskt bra och enkelt på alla sätt, som mjukat upp min rynka på näsan. Nu sitter den på plats i alla fall och den här tycker jag är riktigt snygg faktiskt (för att vara en plafond ;) ). Jag slipper nu brännan i pannan och irriterande skuggor. Fast även om den ger bra allmänljus, så blir det inte mycket på mitt ritbord.. efter Thailand måste det bli operation arbetsbelysning! 

Inga kommentarer: