lördag 14 augusti 2010

Inspirerad!

En lång dag på Formex och en dag vandrandes från den ena mysiga möbelbutiken till den andra på Stockholmstads gator är jag och E på nytt inspirerade från topp till tå inför hösten och vinterns förändringar.
Höstens mässa bjöd på mycket romatiskt, lantligt och shabby chict. Pb Homes monter var imponerade med höga kulisser målat svart i nött stil med en känsla av att kliva in i ett stort gammalt trähus från 1800- eller tidigt 1900-tal (tyvärr dålig koll på vilken stil som hör till vilken tid). Inne i montern hade de även ett högt vitrinskåp med höga smala glasdörrar i en gråton som jag blev alldeles förälskad i. Och jag har haft det på känn en tid nu men järnsängen är äntligen på väg tillbaka!
Det är mycket vitt trä, järn, zink och silver med inslag av ljusa rosa, blå och lila toner. Som motpol 1 ser vi mörkt brunt trä, lite plommon och bruna toner, rutigt i överflöd och även den här marina blå/vit/röda stilen syns tydligt. Ibland ihop med vitt och zink, ibland ihop med brunt och antik mässing.. Sedan i den mer strama moderna poppiga stilen sticker gult ut nosen sin. Svart hamnar för en tid framöver i accent färgernas fack och riktigt mörk brun, grått och blått tar över basjobbet. Fokus på varma glada färger helt enkelt!


Vi längtar tillbaka till lite mer traditionell julkänsla och blev väldigt inspirerade av Mr.Plants sortiment, där vi plockat ut både rött, vitt, lite svart, lite lila (höst) och lite orange (höst). Med betoning på rött och vitt med traditionella julstjärnor, kransar, änglar och vackra utsmyckade julkulor samt granar, kottar och bär. Tomtar var inte riktigt populärt igen, men någon fin tomte och söt tomtedocka hittade vi hos Interstil Interior, där vi även hittade en hel del produkter i blank metall, typ krom. -- Den där känslan av att det är konstigt att titta på julsaker flera månader i förväg har börjat avta, solen skiner och jag längtar till att få packa upp och göra julfint igen!


När vi går runt på alla mysiga butiker i stan får man verkligen känslan av att det ska vara ombonat och mysigt, många saker; askar, lådor, korgar, lyktor, tavlor, krukor, blommor, plädar och kuddar. Lilla Soffbutiken hade verkligen fått ihop alla stilar perfekt. Från det romatiska till marina till nordiska till poppiga. Perfekt! Sagolikt snyggt och mysigt! Sedan har de otroligt härliga lokaler i Stockholm att skapa allt det där i -- få förunnat! Lite extra roligt med Lilla Soffbutiken var att de hade mina favorit leverantörer hos Em, bland andra Englesson och Artwood (lite osäker i skrivande stund men tror det var Artwood också). De hade även Moltex, Sia (som har de bästa ljusen med plasten runt så det inte rinner vilka vi tänker ta in igen) och Pb mfl.. Har du vägarna förbi Stockholm så besök den butiken! Då kan du även gå in till en ny favorit; Bohem, som ligger mitt över gatan till Lilla Soffbutiken. Där kommer man in och allt trä är svart (just nu) och det finns mängder av tyger i alla tänkbara färger och mönster, stora härliga soffor och sedan "kryper" man ner i underjorden, som i den andra butiken, och blir alldeles upprymd! Riktigt trevlig personal där också som berättade att de gör om ofta och har en person som tar inredningsuppdrag (helt sanslöst mycket tygprover - alla kvinnors dröm?). Hur roligt skulle det inte vara att få jobb där?!
Gertrudes med det fantastiska namnet är också en härlig butik som skulle vara väldigt rolig att arbeta i. Där hittade jag ett badkar (!) från Duravit som jag vill ha i mitt framtida hus. Den heter Happy D. För att inte glömma alla nya favorit butiker måste jag nämna Mathilde också, som egentligen väl är en klädbutik med en hel del inredning, charmigt romantiskt härlig butik i stockholm!


För trött för att lägga in bilder idag, kanske dyker upp några senare.


Trevlig helg!

2 kommentarer:

Ann-Sofie Gothnell sa...

Tja,
Jag blir verkligen inspirerad.

Artwood och framför allt Mathilde gjorde mig supernyfiken. Fler sådant, Cornelia!
Kram

Ann-Sofie Gothnell sa...

Tja!
Jag blir verkligen inspirerad.
Artwood och Mathilda = mersmak:-)

Alltså, Cornelia, mer av sådant...

Kram släkten