måndag 26 september 2011

Möbelutflykt i storstan

Hemma igen efter en avkopplande och inspirerande helg i stora staden Stockholm. Jag har tagit mig runt och äntligen besökt två av de stora möbelbutikerna som stått på min besöka-önskelista, samt en rad andra som jag ramlade in i. Otroligt roligt! Vad man kallar semester är helt klart en definitionsfråga, haha!
Jag har hört så mycket om Stalands möbler som också är ett familjeföretag sedan år 1946 att jag bara var tvungen att besöka någon av dess butiker. De finns idag på flera håll runt Stockholm men jag bestämde mig för att ta mig till Södermalm och besöka Interiörbutiken på Götgatan med inriktning på kända skandinaviska leverantörer och Stalands Möbler, ett gigantiskt tegelhus på Åsögatan som innefattar det mesta i möbelväg. Kan ju inte annat än älska huset! Och titta fönstren! Förde mina tankarna till gamla Gothnells möbelfabriken...


För en norrlänning som gett upp kollektivtrafiken sen hon slutade skolan för några år sedan och tar sig runt per bil alternativt promenerandes när hon kan, var det en liten utmaning att ta sig med pendeltåg, tunnelbana och buss hit och dit, kors och tvärs, runt och ut och in ur storstan, men det gick och det är faktiskt riktigt smidigt! Så jag tog mig ut till Länna Möbler ute i Huddinge som lever vidare i tredje generationen med en början som plywoodfabrik för transportbruk år 1941. Det var sönerna till Direktör Wilbur Gustavsson som startade möbelförsäljningen med en liten butik i samma anläggning först 1973. Länna möbler var i ganska många år medlem i möbelkedjan EM men är sedan 2004 en fristående möbel och inredningsbutik med utvalda varumärken. Där hittar du oxfilé som mamma brukar säga ;) 

Hm.. Det måste ju vara något speciellt med att driva möbelbutik, då de flesta i vårt avlånga land drivs som familjeföretag i flera generationer än idag och inte många traditionella möbelbutiker drivs av en ägare utan anknytning till butikens historia... Det är mycket slitsamt arbete för de allra flesta, men kan det vara för att det trots det är världens roligaste jobb? ;D 

Inga kommentarer: